Rheumatoid Arthritis - Neuropsychology, Depression and Anxiety. A case - control study -120 Portuguese Female subjects. Artrite Reumatóide – Neuropsicologia, Depressão e Ansiedade. Estudo de Caso-Controlo – 120 mulheres portuguesas.
Resumen
Abstract
Objectives: Impact of Rheumatoid Arthritis in cognitive functions has not been well acknowledged in Portugal. With this original article we intended to elucidate this problem in this specific country.
Methods: We measured the results of 60 Rheumatoid Arthritis female patients (study group), comparing every patient in a case control paired plan (years in school and age), with control subjects (n = 60, in a total of 120 subjects). All participants were evaluated with Paced Auditory Selective Attention Test, Word List Generation Test, Luria Nebraska Neuropsychological Battery, a Portuguese depressive screening test (IACLIDE), STAI (anxiety trace and trait test) and the Mini Mental state examination. Results: The outcomes demonstrate, for the first conclusive time in Portuguese patients, the occurrence of main deficits in terms of cognitive functioning (measured by a variety of neuropsychological tests), and depressive and anxiety symptomatology.
Conclusion: This article asset the need to pay attention in psychoeducational, psychotherapeutic and cognitive stimulation, and reinforcement of neuropsychological intervention in these types of patients.
Key words: Neuropsychology, inflammatory / rheumatic diseases; depression, anxiety; Paced Auditory Selective Attention Test, Word List Generation Test, Luria Nebraska Neuropsychological Battery, a Portuguese depressive screening test (IACLIDE), STAI (anxiety trace and trait test) and the Mini Mental state examination; exploratory study.
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Resumen
Objetivos: El presente estudio pretende registrar el nivel de impacto en las funciones cognitivas de la Artritis Reumatoide (AR) en una muestra de pacientes portugueses.
Métodos: En un estudio de caso-control, se comparan los resultados de 60 pacientes femeninos con artritis reumatoide (grupo de estudio) y un grupo de mujeres de similar edad y escolaridad como grupo control. Todas las participantes fueron evaluadas con pruebas de atención selectiva rÃtmica auditiva, prueba de generación de lista de palabra, baterÃa neuropsicológica de Luria Nebraska, una prueba portuguesa de valoración de sÃntomas depresivos (IACLIDE), el STAI (prueba valoración de ansiedad) y el Mini Mental Test.
Resultados: el resultado de una variada serie de pruebas neuropsicológicas logra entregar evidencia, por primera vez de forma concluyente en pacientes portugueses, sobre los principales déficits en términos de funcionamiento cognitivo y su manifestación, junto con sintomatologÃa depresiva y de ansiedad en pacientes con AR. Conclusión: Este artÃculo busca llamar la atención, desde una perspectiva psicoeducativa, sobre la importancia de un apoyo activo en la implementación de estimulación cognitiva, intervención psicoterapéutica y refuerzo de la intervención neuropsicológica en pacientes con Artritis Reumatoide.
Palabras claves: Neuro psicologia; artritis reumatoide; depresion; ansiedad; Test auditivo de atención selectiva; baterÃa neuropsicológica Luria Nebraska; Portuguese depressive screening test (IACLIDE).
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